Riadidlá

RIADIDLÁ PRE FREESTYLOVÉ KOLOBEŽKY

Ak sa chcete niečo dozvedieť o riadidlách na freestylové kolobežky, musíte byť v prvom rade ochotní venovať sa dnes už takmer zabudnutej činnosti - čítaniu.

Riadidlá sú jednou zo súčastí freestylových kolobežiek. Je dôležité si uvedomiť, že hoci sú riadidlá freestylových kolobežiek určené na freestylovú jazdu a sú v zásade odolné, NIE sú nezničiteľné. Ako každá ľudská činnosť, aj jazda na freestylovej kolobežke si vyžaduje zapojenie šedej kôry mozgovej. Potom je tu ďalšia možnosť: musíte zmeniť fyzikálne zákony alebo chemickú tabuľku prvkov. :-)

Riadidlá sa vyrábajú z CrMo (chróm-molybdén/oceľ), hliníka alebo titánu.

Z hľadiska hmotnosti sú potom pri rovnakých rozmeroch najľahšie titánové riadidlá. O niečo ťažšie sú hliníkové riadidlá. Výrazne ťažšie sú oceľové riadidlá.

Pri rovnakých rozmeroch sú hliníkové riadidlá približne o 30 % ľahšie ako oceľové.

Príklad (rovnaká veľkosť riadidiel): hliníkové riadidlá vážia 900 g, oceľové riadidlá vážia 1 200 g, titánové riadidlá vážia približne 700 g.

Takmer žiadne oceľové riadidlá (so štandardnými rozmermi) nevážia menej ako 1 000 g.

Z hľadiska pevnosti sú najpevnejšie titánové riadidlá, po nich nasledujú oceľové riadidlá. Hliníkové riadidlá svojou pevnosťou zaostávajú za titánovými aj oceľovými riadidlami.

Prečo teda všetci jazdci nepoužívajú titánové riadidlá? Dôvodom je cena titánových riadidiel, ktorá je násobne vyššia ako cena oceľových alebo hliníkových riadidiel.

Hliníkové riadidlá by si mali vyberať jazdci, ktorí patria do nižšej hmotnostnej kategórie (do 50 kg) alebo majú čistý štýl jazdy.

Pri použití hliníkových riadidiel je nevyhnutné, aby tuba vidlice vložená do riadidiel presahovala dĺžku zárezu na riadidlách aspoň o 1,5 cm.

Z hľadiska predaja sú najobľúbenejšie oceľové riadidlá. Oceľové riadidlá sú kompromisom medzi pevnosťou a cenou.

 

AKO SA DAJÚ RIADIDLÁ TRIEDIŤ?

a) Materiál

Hliník, oceľ, titán (pozri vyššie)

 

b) Vonkajší a vnútorný priemer vertikálnej tuby riadidiel

Vonkajší priemer riadidiel: 31,8 mm a 34,9 mm

Vonkajší priemer riadidiel 32 Vonkajší priemer riadidiel 35

Vnútorný priemer riadidiel: 28,7 mm, 31,8 mm a približne 25 mm.

Vnútorný průměr řidítek 32 Vnútorný průměr řidítek 35

Vnútorný priemer 25 mm je veľmi špecifický a používa sa na veľmi malom počte hliníkových riadidiel s vonkajším priemerom 31,8 mm.

Riadidlá s vnútorným priemerom približne 25 mm (zámerne uvádzame približne, pretože sa môžu vyskytnúť odchýlky od tohto priemeru) sa môžu používať len v kombinácii s SCS!

 

Oceľové a titánové riadidlá sú k dispozícii v dvoch rôznych rozmeroch (priemeroch)

1) vonkajší priemer 31,8 mm a vnútorný priemer 28,7

2) vonkajší priemer 34,9 mm a vnútorný priemer 31,8 mm

Oceľové a titánové riadidlá s vonkajším priemerom 34,9 mm a vnútorným priemerom 31,8 mm sa často označujú ako riadidlá Oversized alebo HIC a sú určené na použitie s kompresným systémom HIC. Tento deskriptor sa veľmi často uvádza v samotnom názve výrobku. Ak toto označenie nie je uvedené v názve, informácia je uvedená v popise výrobku.

Hliníkové riadidlá majú vonkajší priemer 34,9 mm a vnútorný priemer 28,7 mm S výnimkou hliníkových riadidiel s vnútorným priemerom 25 mm a vonkajším priemerom 31,8 mm. To je však skutočne výnimka.

Ako vidno z uvedeného prehľadu, hliníkové riadidlá majú pri rovnakom vonkajšom priemere väčšiu hrúbku steny.

 

c) Kompatibilita kompresných systémov, t. j. IHC, SCS, HIC a ICS

Táto otázka čiastočne súvisí s bodom týkajúcim sa vnútorného a vonkajšieho priemeru riadidiel. Skratky IHC, SCS, HIC a ICS sa vzťahujú na kompresné systémy. Čo je to kompresný systém? Úlohou kompresného systému je kompresia hlavového zloženia. Odtiaľ pochádza názov kompresný systém. Ďalšie informácie nájdete v kapitole o Kompresných systémoch.

 

Riadidlá IHC

- Riadidlá IHC musia mať na spodnom konci tuby zárez.

- Sú vyrobené z ocele, titánu alebo hliníka

- Vonkajší priemer oceľových a titánových riadidiel musí byť vždy 31,8 mm (nikdy nie 34,9 mm).

- Vonkajší priemer hliníkových riadidiel musí byť vždy 34,9 mm

- Vnútorný priemer riadidiel musí byť vždy 28,7 mm.

 

Riadidlá ICS

- Riadidlá ICS musia mať na spodnom konci tuby zárez

- Sú vyrobené z ocele alebo hliníka

- Vonkajší priemer oceľových riadidiel musí byť vždy 31,8 mm (nikdy nie 34,9 mm)

- Vonkajší priemer hliníkových riadidiel musí byť vždy 34,9 mm

- Vnútorný priemer riadidiel musí byť vždy 28,7 mm.

- Naše odporúčanie (po mnohých rokoch skúseností): Nepoužívajte oceľové riadidlá s kompresným systémom ICS. Jedinou výnimkou sú riadidlá Ethic, ktoré používajú patentovaný systém ICS10.

- Na druhej strane, použitie kompresného systému ICS s hliníkovými riadidlami je v poriadku.

- Ak chcete ponechať zárez na oceľových riadidlách s vonkajším priemerom 31,8 mm a nechcete použiť systém SCS (vysvetlené v časti Kompresné systémy), použite vidlicu IHC

 

SCS riadidlá

- Riadidlá SCS nesmú mať zárez na spodnom konci tuby

- Riadidlá SCS sa vyrábajú z ocele alebo titánu (a veľmi okrajovo aj z hliníka)

- Vonkajší priemer riadidiel SCS je 31,8 mm alebo 34,9 mm

- Vnútorný priemer riadidiel SCS je 28,7 mm alebo 31,8 mm (výnimočne potom cca 25 mm)

 

Riadidlá HIC

- Riadidlá HIC musia mať na spodnom konci tuby zárez

- Vonkajší priemer riadidiel HIC musí byť 34,9 mm

- Vnútorný priemer riadidiel HIC je 31,8 mm.

- Riadidlá HIC sú vyrobené z ocele alebo titán

 

d) Backsweep vs. Zero Backsweep

- Backsweep je prehnutie vodorovnej tuby riadidiel smerom k jazdcovi

-Aké sú výhody backsweepu? Výhodou je pohodlnejšie držanie riadidiel. Ako to však vo svete býva, čo je pre jedného výhodou, je pre druhého nevýhodou.

- Všeobecne, ale naozaj len všeobecne, platí, že širšie riadidlá sú pohodlnejšie, ak majú backsweep.

- Riadidlá s nulovým backsweepom: riadidlá, ktoré majú rovnú horizontálnu tubu.

- Ako zistím, či majú riadidlá backsweep? Vždy je to uvedené v špecifikácii výrobku

Backsweep Zero Backsweep

e) Tvar riadidiel: "Y" alebo "T"

- Písmená Y a T označujú tvar riadidiel, ktorý pripomína buď písmeno Y alebo písmeno T.

Y

T

- Pri rovnakych rozmeroch a materiáli sú riadidlá T ľahšie ako riadidlá Y

- Predtým sa riadidlá Y považovali za celkovo pevnejšie ako riadidlá T. Pokročilejší jazdci si preto vyberali riadidlá Y. Dôvodom bola odolnosť. Vzhľadom na vysoký dopyt po riadidlách T výrobcovia zlepšili technológiu výroby, čím sa pevnosť riadidiel Y a T do značnej miery vyrovnala.

 

f) Rozmery riadidiel, t. j. výška x šírka

- Trendom poslednej doby sú vyššie a širšie riadidlá. Tu je badateľný odklon od minulosti, keď boli vyhľadávané menšie riadidlá.

- Parkoví jazdci však stále vyhľadávajú riadidlá, ktoré majú relatívne menšiu výšku a šírku ako streetové riadidlá. Rozmerovo menšie riadidlá sú vhodnejšie na vykonávanie trikov v skateparku.

- Na druhej strane, streetoví jazdci hľadajú vyššie a širšie riadidlá, aby sa kolobežka ľahšie ovládala aj pri vysokých rýchlostiach. Vyššie riadidlá sú tiež vhodnejšie na vykonávanie triku nazývaného bunnyhop.

Mierení výšky riadidel

 

AKO PREDĹŽIŤ ŽIVOTNOSŤ RIADIDIEL

1) Správne zaobchádzajte so svojou kolobežkou. Nehádzajte s ňou.

2) Kúpte si riadidlá, ktoré zodpovedajú vašej výške a hmotnosti, štýlu jazdy a úrovni zručností (stredne pokročilý, pokročilý).

3) Triky vykonávajte čisto. Čím viac tlmíte nárazy v kolenách, tým viac šetríte nielen riadidlá.

4) Správne používajte zvolený kompresný systém viď. Kompresné systémy

5) Riadidlá musia byť správne pripevnené k vidlici, t. j. žiadne netesnosti medzi tubou vidlice a riadidlami (súvisí s bodom 4).

6) Ak používate objímku, potom táto objímka musí úplne prekrývať zárez na riadidlách.

7) Nepožičiavajte kolobežku kamarátom. Môžu vážiť o 30 kg viac a mať úplne iný štýl jazdy

 

AKO VYBRAŤ SPRÁVNE RIADIDLÁ

1) Hliníkové, oceľové alebo titánové riadidlá?

Pri výbere materiálu riadidiel odpovedzte na nasledujúce otázky:

- Koľko vážim?

- Aký je môj štýl jazdy? Vykonávam triky čistým spôsobom?

- Aká je úroveň mojich jazdeckých zručností? Som stredne pokročilý alebo pokročilý jazdec?

- Koľko mám peňazí?

2) Kompresný systém, t. j. IHC, SCS, HIC a ICS:

Každý jazdec má iné preferencie, a preto budú rôzni jazdci uprednostňovať rôzne kompresné systémy. Najlepší systém je podľa nášho názoru SCS. Jazdci, pre ktorých je prioritou hmotnosť kolobežky, budú s väčšou pravdepodobnosťou uprednostňovať kompresný systém IHC. Pri rozhodovaní bude hrať úlohu aj váš existujúci kompresný systém. Ak nemáte systém SCS, potom je kúpa systému SCS ďalšou investíciou.

3) Výška a šírka riadidiel

Neexistuje jediná správna odpoveď. Všeobecne platí, že nižšie riadidlá sa zvyčajne používajú na jazdu v skateparku a vyššie riadidlá na streetové jazdenie. To však zďaleka neplatí pre všetkých. Jazdec, ktorý si kupuje nové riadidlá, už má určité skúsenosti s freestyle scooteringom a najlepšie vie, aká výška a šírka riadidiel mu najviac vyhovuje.

4) Ak si stále nie ste istí veľkosťou riadidiel, potom je lepšie kúpiť vyššie riadidlá a potom ich skrátiť.

5) Výška a šírka riadidiel sú skôr témou pre stredne pokročilých a pokročilých jazdcov. Začínajúci jazdci prakticky nekupujú samostatné riadidlá. Kupujú si kompletné kolobežky.