Vidlice

VIDLICE NA FREESTYLE KOLOBEŽKY

Ak sa chcete niečo dozvedieť o vidliciach pre freestylové kolobežky, musíte byť v prvom rade ochotní venovať sa dnes už takmer zabudnutej činnosti - čítaniu.

Vidlice sú jednou zo súčastí freestylových kolobežiek Je dôležité si uvedomiť, že hoci sú vidlice freestylových kolobežiek určené na freestylovú jazdu a sú vo svojej podstate odolné, NIE sú nezničiteľné. Ako každá ľudská činnosť, aj jazda na freestylovej kolobežke si vyžaduje zapojenie šedej kôry mozgovej. Potom je tu ďalšia možnosť: musíte zmeniť fyzikálne zákony alebo chemickú tabuľku prvkov :-)

Vidlice sú vyrobené z CrMo (ocele) alebo hliníka. Prevažná väčšina bezzávitových vidlíc (pozri nižšie), ktoré sa predávajú samostatne, je vyrobená z hliníka. Hliníkové vidlice sú ľahšie ako oceľové a paradoxne pevnejšie.

 

AKO SA DAJÚ ROZDELIŤ VIDLICE?

a) Materiál:

Hliník vs. CrMo (oceľ)

 

b) Vidlice so závitom vs. bez závitu

Závitové vidlice (tuba vidlice má závit) sa používajú len na najlacnejších modeloch kolobežiek pre začiatočníkov. Na trhu s komponentmi sa prakticky nevyskytujú. Závitové vidlice sú len oceľové a dvojdielne. Kvôli závitu majú oslabenú stenu tuby, a preto sú menej pevné. Nie sú tiež vhodné na použitie pegov.

Závitová vs. bezzávitová vidlica

c) Jednodielne verzus dvojdielne vidlice

Prevažná väčšina vidlíc, ktoré sa dajú kúpiť samostatne, je jednodielna. Sú vyrobené z jedného kusu hliníka pomocou rôznych technologických postupov. Takto vyrobené vidlice nemajú zvary, a preto sú pevnejšie.

Ak zhrnieme body a) až c), prevažná väčšina vidlíc, ktoré sa predávajú samostatne, sú hliníkové, bezzávitové a jednodielne vidlice.

 

d) Offset

Offset udáva, či je os vidlice na osi tuby vidlice alebo mimo nej.

Vidlice sa potom delia na vidlice s nulovým offsetom (os vidlice je v osi tuby vidlice) a vidlice s offsetom (os vidlice je mimo osi tuby vidlice). Prevažná väčšina vidlíc má veľmi podobný offset. Na trhu je len veľmi málo vidlíc s nulovým offsetom.

Offsetové vidlice uľahčujú plynulejšie ovládanie kolobežky.

Zero offset vidlice sú hravejšie, offsetové vidlice sú pohodlnejšie.

 

e) Kompatibilita s rôznymi priemermi koliesok

V súčasnosti sú na trhu rôzne priemery koliesok. 100 mm, 110 mm, 115 mm, 120 mm a 125 mm.

Zrejme všetky bezzávitové a jednodielne vidlice vyrábané v súčasnosti sú kompatibilné s kolieskami s priemerom 100 mm a 110 mm. Ide o štandard.

Pomerne vysoké percento vidlíc je vhodné aj pre kolieska s priemerom 120 mm alebo 125 mm.

Ak chcete na kolobežke používať 120 mm alebo 125 mm kolieska, musíte si vybrať správny model vidlice a tiež správnu dosku!

Závitové, oceľové a dvojdielne vidlice používané na základných kolobežkách sú zvyčajne kompatibilné len s kolieskami s priemerom 100 mm.

 

f) Kompatibilita s kompresními systémami

V prípade vidlíc, ktoré používajú kompresný systém HIC/SCS, je dôležitá dĺžka tuby vidlice.

Ak sa používa systém SCS, tuba vidlice nesmie vyčnievať z hlavového zloženia viac ako 3 - 5 cm, pozrite si nasledujúce video:


Pri použití systému HIC je to podobné, ale tuba vidlice nesmie vyčnievať viac, ako je dĺžka HIC shimu, ktorý je zvyčajne dlhý 4 - 5 cm. Tuba vidlice HIC môže byť preto dlhšia ako tuba vidlice SCS.

Tuba vidlice ICS môže byť ľubovoľne dlhá. Nemala by však byť kratšia ako 4,5 cm, aby objímka správne fungovala a zakrývala zárez na riadidlách.

Bežné vidlice ICS / HIC / SCS majú vonkajší priemer tuby 28,7 mm.

HIC priemer vidlice

Vidlice IHC sú odlišné. Tieto vidlice majú vonkajší priemer tuby približne 25 mm (priemery sa líšia podľa výrobcu, ale sú približne 25 mm). Štandardného priemeru tuby 28,7 mm sa dosahuje pomocou IHC shimu, ktorý má rovnakú funkciu ako HIC shim.

HIC vs. IHC HIC vonkajší priemer IHC vonkajší priemer

Prevažná väčšina vidlíc HIC a SCS má predinštalovaný závit vo vnútri tuby. Ak máte tú smolu, že vlastníte vidlicu bez predinštalovaného závitu, nie je všetkým dňom koniec. V takom prípade použite ježky pozri Starnut 1 1/8" alebo Starnut 1".

Oceľové vidlice používajú 1 1/8" ježka, hliníkové vidlice používajú 1" ježka.

Starnut Alu

 

AKO PREDĹŽIŤ ŽIVOTNOSŤ VIDLICE

1) Správajte sa dobre k svojej kolobežke. Nehádzajte s ňou.

2) Triky vykonávajte čisto. Čím viac tlmíte nárazy v kolenách, tým viac šetríte vidlicu.

3) Správne používajte zvolený kompresný systém viz. Kompresné systémy

4) Používanie pegov chráni vidlicu pred nadmerným opotrebovaním z grindovania

5) Nepožičiavajte kolobežku kamarátom. Môžu vážiť o 30 kg viac a mať úplne iný štýl jazdy.

 

AKO SI VYBRAŤ SPRÁVNU VIDLICU

1) Hliníková alebo oceľová

Ak nie ste masochista, kúpte si hliníkovú vidlicu. Výber oceľových vidlíc bez závitu je totiž veľmi obmedzený.

 

2) Vidlica pre SCS, HIC, IHC alebo ICS?

Pri výbere novej vidlice musíte zohľadniť váš existujúci kompresný systém. Vo všeobecnosti sa vidlice HIC a vidlice SCS dajú navzájom kombinovať. Vidlice ICS sú zvyčajne (niekedy s menšími úpravami) kompatibilné s kompresnými systémami SCS/HIC. Vidlice IHC nemožno použiť so žiadnym iným kompresným systémom.

 

3) Zero offset alebo offset?

Offset pomáha k plynulejšiemu ovládaniu kolobežky. Nulový offset je hravejší, offset je pohodlnejší.

Ako sa rozhoduje dav? Najmenej 98 % vidlíc predávaných samostatne sú ofsetové vidlice.

 

4) Pozor na dĺžku headtube u dosky!

Viac informácií nájdete vo videonávode tu: